Omdat ik voor de laatste golfreis het vliegtuig bijna miste naar Zwitserland, besloten we de volgende reis weer eens per auto te doen. Dus toen vrienden ons uitnodigden om naar het Comomeer in Italië te komen, waren wij meteen enthousiast. Italië staat bij ons Hollanders toch niet bovenaan het lijstje van favoriete golfbestemmingen. Misschien dat wij dat wij met onze ontdekkingsreis daar wat aan kunnen doen.

Zo kwamen wij op een tussenstop na 6 uur rijden vanuit Alkmaar in Straatsburg aan bij golfbaan Kempferhof, waar je in het kasteeltje kunt overnachten. Helaas waren ze met hun 26 kamers volgeboekt en weken wij uit naar Hotel7 5 kilometer verderop, waar ze een fantastisch sport- en fitnesscentrum hadden, compleet met een groot binnenzwembad, hammam en sauna, heerlijk vertoeven na zo’n reis. En daar konden we ook lekker eten.

De volgende dag hebben we genoten van de sprookjesachtig mooie baan van  Kempferhof, waar we in de baan enkele indrukwekkende muskusratten zagen. Na afloop genoten we in het geweldige restaurant en buitenterras met barbecue en grill, waar ze heerlijk lamsvlees bereiden met paprika, uien, prei en kruiden. Al met al een prima locatie voor een golftussenstop van of naar het zuiden!

Na nog eens 5 uur rijden kwamen we bij het Comomeer. Als eerste hebben we daar gespeeld op een werkelijk fabelachtige baan boven in de bergen, met uitzicht op het meer. De Menaggio & Cadenabbia Golf Club is de op een na oudste baan van Italië; een 110 jarige baan met het clubhuis nog in originele staat. Er is ook een geweldige bibliotheek met meer dan 1200 golf(gerelateerde)boeken - grootste van Europa! - en een kleedkamer geheel in stijl en voorzien van alle moderne gemakken. Om de baan te spelen moet je eigenlijk geen hoogtevrees hebben, zoals ik, maar de baan is goed te lopen met een elektrische trolley, wel een kuitenbijtertje!

Om die laatste weer wat te ontspannen, gingen we de volgende dag naar Valtellina Golf in Sondrio. Een fantastisch onderhouden baan met super teeboxen en de beste greens in de omgeving en erg hartelijke en gastvrije mensen. Een prima baan voor golfers van elk niveau, vrij vlak en overzichtelijk.

Op de volgende dag hadden we graag op de beroemde baan Golf Valle d’Este willen spelen, maar daar was helaas een toernooi; uit de rondleiding bleek wel dat dit een schitterende baan is met alle faciliteiten. Iets voor een volgende keer. In plaats daarvan hebben we de deftige baan van Bergamo L’Albenzo gespeeld, waar in 1996 de Europese Tour gespeeld is. Deze baan beschikt over 27 holes over een heuvelachtig parklandschap. Het clubhuis staat op een heuvel en heeft een prachtig terras, de baan biedt voldoende uitdaging en het is geen baan waar je met gemak je handicap loopt. Erg leuk: op het terras staan zonstoelen!  Een aanrader is om ook de mooi, oude stad van Bergamo zelf eens te bezoeken.

Als laatste baan hebben we Golfclub Montecelli gespeeld, een groot complex met 2x 18 holes, die allen goed loop- en speelbaar zijn. Dat de baan voldoende uitdaging biedt blijkt wel uit het feit dat de Europese Tour er al 7x op bezoek is geweest. De clubgebouwen zijn allen circelvormig en bieden enorm veel ruimte, onder andere voor een sauna en er is een prima terras. De baan heeft veel oefenfaciliteiten en veel jeugdleden. Om het complex liggen nog eens 630 appartementen.

Golfbaan Kempferhof

Op de terugweg naar huis besloten we in de buurt van Keulen te overnachten en wilden in het hotel van de golfbaan Wiesensee verblijven, maar dat was helaas volgeboekt, ondanks dat het een erg groot hotel is, wel konden we gebruik maken van de sauna en zwembad en hammam. Wij verbleven toen in een hotel op 3 km afstand, dat we iedereen kunnen aanbevelen het Alte Bender Hotel, waarvan de eigenaresse slechts 26 jaar is en er een Nederlandse receptioniste ons ontving. Het hotel is niet groot, maar heeft prachtige ruime kamers.Omdat het restaurant op maandag gesloten was, werd ons aangeraden om een bezoek te brengen aan een pizzeria in de straat. Deze bevelen wij van harte aan!

Golfbaan Wiesensee is een geweldig mooie baan, waar je de eerste 2 holes over de Wiesensee uitkijkt en het heel prettig spelen is. Na afloop daar nog even gedouched, heerlijk gelunched en na 4 uurtjes waren we weer thuis.

Al met al was het een heerlijke trip naar het voor Nederlanders toch vrij onbekende golfland Italië. Als je ergens rond het Comomeer wilt verblijven en daar gaan golfen, moet je zeker een auto bij je hebben, want je moet toch altijd wel een halfuurtje tot een uur rijden om bij een golfbaan te komen.